onsdag, mars 18, 2009

Nästa gång smäller det duktigt!

Jag är en person av typen: gå inte in i en fajt om det inte är absolut nödvändigt. Somliga skulle kalla det konflikträdsla. Det kan jag till viss del hålla med om samtidigt som jag inte gillar bråk och annat skit. I vilket fall som helst. Det finns vissa tonfall, kan handla om nyanser, i sättet som någon säger något på, som kan göra mig inåt helvete rosenrasande. Det trodde ni inte kanske. Jag som är så snäll.

I dag på tåget hände följande:

Jag hade på Pressbyrån köpt bullar som jag tänkte dela med mina pendlartjejer, för att i efterhand fira min födelsedag. En vänlig gest. Ett tecken på godhet.

När vi väl satt oss var vi fyra. Bullarna var två.

Jag behövde en kniv.

Således masade jag iväg mig till restaurangvagnen, där jag vet att det brukar stå platsbestick i en låda. DÖM om min förvåning när han som jobbade i restaurangvagnen började titta skumt åt mitt håll, med en VÄLDIGT anklagande blick (läs: jag kände mig som en inbrottstjuv alternativt kassavalvsrånare). Jag försökte att inte titta åt hans håll utan hällde i lugn och ro upp mitt kaffe, visade som vanligt priokortet vilket berättigar till fri java under resans gång. Platskniven höll jag i ena handen. Då börjar truten röra sig på människan:

- Ska du röra om kaffet med den där?

- Nej, jag ska skära med den.

- Det kostar två kronor.

- TVÅ kronor? Skämtar du med mig?

- Nej, den kostar två kronor. Du går väl inte in på en restaurang och hämtar en kniv hursomhelst?

- Vet du hur mycket jag betalar för att åka med er varje månad?! 3 300 kronor! Och ska inte få ta en platskniv? Jag kanske ska skriva till er hemsida och fråga om det kostar pengar att ta en kniv - det står ju ingenstans.

- Nej, men det är så, men jag bjuder på den där.

Vid det här laget är jag duktigt förbannad.

- Ska jag betala för papperet också när jag varit på toa på tåget?

- Nu är du dum!

- Är jag dum? Kallar du mig dum?

- Ja det gör jag.

- Det var väldigt oförskämt av dig! avslutade jag samtalet och spände mina ögon (som förmodligen var svarta av ilska) i honom.

Han tystnade. Hans ansikte var rödflammigt, så där som det blir efter ett riktigt eldigt möte. Hans underläpp darrade av ilska.

Jag gick tillbaka till min plats. Skar upp bullarna. Bjöd tjejerna. Njöt av SEGERNS SÖTMA!

Don't mess med en fikasugen Cissi Vangbo någon fler gång!

1 kommentar:

Olle sa...

Go Cissi, go cissi, go cissi... :)