lördag, februari 16, 2008

Glöm det!

Det är samma sak med pendlingen. Många tycker att det är strongt av mig att varje dag åka till och från Stockholm vilket tar en bra stund sammantaget. Men sedan finns det andra (nästan bara Stockholmsbor, som inte fattar hur mycket tid de själva lägger ner på att förflytta sig) som gärna påpekar hur jobbigt jag måste ha det. Hur lååååångt det är till Sala. Frågar om vi inte ska flytta till Stockholm i stället.

Jag blir rasande! Ska vi sätta oss i en etta ute i någon betongklump till förort och kolla ut genom fönstret på hur bussarna passerar i ett moln av avgaser? Växla in vårt boende mot någon gettolya som saknar allt vad livskvalitet står för? Och kanske tjäna en halvtimme om dagen i restid? Knappast.

Jag är på krigsstigen i dag.

2 kommentarer:

LoWa sa...

Att bo i en håla som Sala har sina nackdelar men fördelarna är fler.
Och vi har ju ganska nära till storstäder.
Och snart har vi en RULLTRAPPA! =)

Anonym sa...

Jaa, jag vet precis vad du menar och jag blir så trött på det! Å så får man den medlidande blicken när man berättar vad man bor. Jag brukar svara att det är jobbigare att svara på frågan om det inte är jobbigt att pendla, än vad det verkligen är att pendla.

Det verkar som att själva restiden inte spelar någon roll utan att det som räknas är den geografiska distansen. Ofta tar ju resan lika lång tid oavsett om man pendlar långt bort ifrån eller från någon förort, i alla fall med Stockholms osmidigt planerade kollektivtrafik.