lördag, februari 16, 2008

Trädkramare

Häromdagen fick sig fröknarna på dagis ett gott skratt. Elsa hade nämligen placerat sig uppe i något träd - och somnat. Då är man trött. Och det är klart, de får lov att stiga upp väldigt tidigt varje dag eftersom deras ansvarslösa föräldrar har jobb som kräver tidig avgång hemifrån. Det har man ju dåligt samvete över. Och detta späds ofta på av andra människor som inte har ett skit med saken att göra. I går stod Saga och gäspade när jag lämnade henne och då var det en som sa:
"Stackars barn som måste gå upp så tidigt på morgonen"

Är säker på att det inte var illa ment, men jag åkte därifrån med en klump i magen. Mer behövs inte för att man ska känna sig usel, värdelös, ansvarslös och elak. Klart som fan att det vore bättre om barnen fick sova tills de vaknar och kliva upp i total harmoni. Men så ser vår tillvaro inte ut. Basta.

1 kommentar:

Anonym sa...

Förmodligen var det ngn utav de äldre som kommenterade dig imorse....låter så tycker jag...Jag tror inte heller det var illa menat utav den som haspla ur sig om tidiga mornar...(det var inte jag)
Jag lämnar mitt barn sj�lv vid 6 vissa mornar och tycker att det �r bedr�vligt att man ska beh�va kliva upp s� tidigt. Men vad g�r man om man har s�nt jobb s� man m�ste upp...och har man resa s� har man ...Det bara �r s�...
Visst kan jag ox� tycka att man inte ska beh�va jobba f�rrens vi 9 och sluta vid 15 och f� fullt betalt f�r barnens skull men var hittar man ett s�dant jobb????