måndag, maj 14, 2007

Biblioteken i mitt hjärta

Jolåsatt... Regnet öser ner över de västmanländska vidderna och här sitter jag och smider planer för framtiden. Biblioteket ligger högts på listan. Jag ÄLSKAR bibliotek. Och att vistas i bokhandeln. Det är något visst med pennor och papper och fina kort och böcker.
Fast jag har två bibblaincidenter som inte är så roliga:

1: När jag skrev min B-uppsatts i ekonomisk historia om Salas näringsliv före och efter järnvägens tillkomst (ja - jag har alltid ägnat mig åt kioskvältare säger jag ju) och stod i ett antal timmar uppe på vinden på Carolina rediviva i Uppsala och ögnade gamla jättestora förteckningar över fraktat gods.

2: När jag pluggade på bibblan i Sala och upptäckte att karln vid samma bord satt och tittade på mig och RUNKADE. Jag blev så tvärförbannad att jag hade kunnat slå ihjäl honom. Jag hade ju prov för fan!

Inga kommentarer: