söndag, oktober 07, 2007

Hjälp mig räkna!

Läser i tidningen i dag att ett par som har tvillingar fått ett nytt tvillingpar. Men inte nog med det. Alla fyra knodds fyller på samma dag. Sannolikheten är en på tiotusen miljarder. Man fattar ju att det ligger inom gränsen för det orimliga. Men en annan sak gör mig nyfiken.

Hur räknar man ut det? Man tar ett tvillingpar och deras födelsedag va? Sedan adderar man ett tvillingpar till och deras födelsedag. Sedan räknar på något sätt ut sannolikheten för att de ska fylla samtidigt. Väger man in fler faktorer? Hur går det till? Att det är en sats (moahahaha) inblandad kan till och med jag klura ut med arselet men exakt hur går uträkningen till? Jag har tvenne svägerskor som antagligen läser detta och vet precis. Så.

Ge mig formeln.

Jag är faktiskt nyfiken.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att man ska börja ungefär så här: 1-2% av alla födslar är tvillingar. Om man fått tvillingar en gång är sannolikheten lite större att man får det igen.
Alltså 0,015*0,017=väldigt litet tal

En dag på året, 1/365, är sannolikheten för en specifik dag. Gånger sig självt för att få samma dag två gånger=ett annat väldigt litet tal.

Det första talet * det andra talet = knappt läsbart litet tal.

Några tiotusen miljader får jag inte ihop - men det fixar säkert min lillasyster.

Vickiehickietorian sa...

varför inte fråga svägerskornas bror, din make!
Är de släkt?
hur stor är sannolikheten att tre syskon vanghouse är galet inresserade av att räkna ut klurigheter som en annnan inte skulle lägga nr 2 sek på att försöka lösa?
Alla tre liksom?!

Anonym sa...

Nu har lillasyster ingenjörn och hennes man funderat.
Svägerskan d ä har rätt från början - man multiplicerar sannolikheten att få tvillingar med varandra, d v s man får ungefär 0,000255. Sedan ska man - emligt oss - bara dividera detta med 365, vilket är antalet dagar på året. Man behöver inte mutiplicera 365 med varandra, för sannolikheten att det första tvillingparet föds en dag är 1...
Men vi är inget särskilt bra på sådant här med sannolikhetslära. Jag måste få återkomma i frågan.
Eller kontakta artikelförfattaren och be om ett bevis. Man ska kanske väga in sannolikheten för att ha ägglossning under en viss period också, vad vet jag.