måndag, juni 18, 2007

Tore Tiger skrämde vettet ur mig

På fredag firas det midsommar. Denna ljuvliga tradition i gassande solsken. Land och rike runt kommer det att resas lövklädda pålar. Små grodorna och andra traditionsenliga hopplekar avverkas. Snapsar, öl och sill hälls ner i var mans strupe. Jag har firat många härliga midsommaraftnar. Men en gång när jag var typ tre år var vi upp i Björkberg (en släktgård i Västerbotten). Jag och en massa andra barn lekte inne i gammelmormors museum, som det kallades. Helt plötsligt slits dörren upp och utanför står mammas morbror Tore och ropar:

- Vad gör ni härinne?!

Jag blev så rädd att jag kissade på mig.

Han skämdes. Han skulle bara skojskrämma oss lite.

Inte var jag beredd på det inte.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det låter precis som pappa...!!!
intygar Elisabet, tores dotter. JAg har just hälsat på honom och vi började prata om släkten. De var när jag googlade om farmor Anna, som jag hittade din blogg. Kul med lite gömd info och bilder om släkten! Jag fortsätter nog titta in. Ha det bra!
/Elisabet Tiger